
1919. meghal az anyja, dr. Makai Ödön vette pártfogásába, Jolán később Etel férje.
Makón járt gimnáziumba, de az érettségit Budapesten tette le.
1924. beiratkozott a szegedi egyetemre magyar-francia filozófia szakra, itt jelenik meg első két verseskötete Juhész Gyula támogatásával.
A "Tiszta szívvel" c. verse miatt Horger Antal nyelvészprofesszor eltanácsolta, majd egyetemi tanulmányait Bécsben, majd Franciaországban folytatta, de nem szerezte meg a diplomát.
A külkereskedelmi hivatalban lesz francia-magyar levelező.
Szép Szó c. újságnak lesz a szerkesztője.
1928. Vágó Márta, jómódú pesti polgárcsalád gyermeke, akivel a költő házasságot tervezett, de Márta Londonban folytatta tanulmányait, kapcsolatuk megszakadt.
1930. a kommunista párt munkájába kapcsolódott be, Szántó Judittal ismerkedett meg , az élettársa lett egy időre.
1936. újra találkoznak Vágó Mártával.
A '30-as évek elején egyre súlyosbodik betegsége, pszihoanalitikushoz kezd járni, dr. Gyömrői Edit iránt szerelemre is lobban. pl. Nagyon fáj
Élete utolsó szereleme Kozmutza Flóra.
1937. Balatonszárszón éri a halál, egy tehervonat gázolja el. A költő tervei nem indokolták az öngyilkosságot, hiszen előre tervezett, kötetet is szeretett volna kiadni.
Borderline szindrómája volt.
Kötetei:
1922. Szépség koldusa (Nyugatos modorban megírt kötete)
avangard törekvésekkel ismerkedik meg, a szabadvers fogalmával
1925. Nem én kiáltok -expresszionizmus , szabad képzettársításokon alapuló kötetlen formájú versek ezek
1929. Nincsen sapám, se anyám- 4 év termése, sokszínű, változatos kötet, érezhető a népiesség hatása is, amely zeneiséggel párosul, de a modern, lírai képzettársítások is megjelennek a versben.
Tiszta szívvel- a lázadás verse, fájdalomteli, a szeretetlenségből fakad, pedig vágyik a szeretetre, megértésre.
'30-as évek verseskötetei: 1932-Külvárosi éj, 1934- Medvetánc, 1936- Nagyon fáj
Vége a kamaszos szenvtelenségnek, ekkor születnek a nagy gondolati költemények. Gyakori motívumai: este, tél, ősz, a hideg, amely sivárság, üresség érzetét kelti az olvasóban.
Holt vidék (1932)
A korábbi tájversei Nyugatos modorban íródtak, az egyéni lelkiállapot megragadására törekszik, később azonban a táj az adott történelmi-társadalmi helyzetmetaforájává válik. A címe utal a témára.
Szerkezete
1-4 vsz. távolról halad a közeli felé. Megjelennek a tájelemek, a havas mező, a tó, az erdő és a szőlőskert. Közvetlenül az ember nem jelenik meg, de a metaforák és megszemélyesítések által érzékeljük az emberek létét. A hangfestő szavak által dinamikussá válik a kép (ropog, kotyog, csattog).
5-6 vsz. Megjelenik a tanya, omladozó vakolat, üres ól, szegényes, kipusztult világ ez, nyomorúságos ez a környék.
7.vsz. Beérünk a szobába és benne a parasztok. Itt jelenik meg az ember konkrétan. Reményvesztett, sanyarú, megváltoztathatatlan, akiken már az ima sem segít.
8. vsz. a vers kulcsa, fordított sorrendben jelennek meg a korábban említett tájelemek, amelyről kiderül, mind az uraság tulajdona.
Ezért is látja a költő ennyire kiszolgáltatottnak ezt a vidéket és sorsot, hiszen minden az uraságé. Az emberi nyomorúság rávetül a tájra.
A rímtelen sorok megállásra, gondolkodásra késztetik az olvasót.
"Dunnába bút fönn a magas" - szinekdohé, metafora, megszemélyesítés
"sűrű csönd ropog"- szinesztézia és metafora
"kövér homály, zsíros, csendes" - metafora
"lapos lapály"- alliteráció
" zörgő időt"- metafora
"vajudik az erdő" - megszemélyesítés
"sorakozó sovány"- alliteráció
"sovány karó" - megszemélyesítés
"tél körme" - metafora
"ideköti csontos lovát" - megszemélyesítés
"körülötte körbe"- alliteráció
"repesztgeti a meszet"- megszemélyesítés
"lóg, nyikorog, babrálja"- felsorolás
"kukoricatábla szalad" - megszemélyesítés
" durrog az erdő"- megszemélyesítés
"káka kókkadón"- alliteráció
Külvárosi éj (1932)
A külváros bemutatása történik ebben a versben, bemutatja a külváros gyárait és az itt élő emberek nyomorát. Egy helyzetképpel indít, hogy a 3.vsz-tól kitágítsa a képet és bemutassa a városszéli gyárak világát. Kezdettől hangsúlyos motívum az éj, a csönd és a holdvilág, a nedvesség, a víz. A költő mintha bolyongana a gyárak között, a gyárak láttán a költő a temetőt idézi, kísérteties atmoszférát teremt.
A vonatfütty egyetlen mondata megállítja a külvárosi jellegzetes alakok, a rendőr, a munkás, az elvtárs, a proletár és a korcsmáros, mintha a világ végére értünk volna. Mindent körülvesz a nedvesség, a nyirkosság, minden nedves és minden nehéz, a nyomor képei ezek. Levonja a tanulságot a költő az eddigi utazásából. Ezzel lezárult a szemlélődő utazás. A zárlat ódai szárnyalású vallomás, amely az éjhez szól, akitől győzelmet kér. Hisz abban, hogy az éjben a nedvesség ellenére egy jobb jövő készülődik, hogy az álmok, az apró mocorgások a készülődő holnap jelei. Az utolsó 4 sor kijelentő mondataiban a többi 4 emberrel való közösségváltást hirdeti és reálisan szembenéz az adott helyzettel, hogy őrizzük meg magunkat jobb időkre.
Téli éjszaka (1933)
Csóri Sándor a hideg szimfoniájának nevezi ezt a verset, amelyben nem egyetlen ember fázik, hanem mindenki a világon, az egész világmindenség. A kezdő felszólítás mindenkihez szólhat, fegyelmezettnek kell lennünk, hogy miután felmértük világunkat, amelyben élnünk kell ne futamodjunk meg. A táj felé fordul a költő,de ezek a képek csak ürügyül szolgálnak a csend , a hidegség, a rémisztő magány leírásához. A téli éjszaka kozmikussá tágul és az egész világmindenséget jelenti.
József Attila kései költészete (1933-1937)
Háttere:
-történelem: fasizmus előretörése és a kommunisták üldözése
- egyéni sorsa: pszihiátriai betegsége elhatalmasodik, beleszeret orvosába Gyömrői Editbe (Edit-versek), 1937. megismerkedik Kozmutza Flórával, a Szép Szó szerkesztője
Kötete: Nagyon fáj (1936), A címadó vers azt a tehetetlenséget, kudarcot, gyűlöletet árasztja, amit a költő Edit visszautasítása nyomán átélt.
Motívumok, témák:
- bűn, büntetés - milyen bűnt követett el, hogy ennyire boldogtalan? ő is felelős ebben?
- gyermekkori élmények - a felnőtt oltalomra vágyik, hogy mint gyermeket szeressék, előtörnek az elfojtott gyermekkori emlékek, vágyak (Kései sirató) rádöbben az anyai gyöngédség hiányára
- szerelem - Edit- versek (Gyermekké tettél, Nagyon fáj), Flóra-versek (Flórának)
- Isten - biztonságot, menedéket keres nála (Nem emel föl, Bukj föl az árból)
- közélet - pl. A Dunánál c. óda
- tragikus önsors, számvetés (pl. Tudod, hogy nincs bocsánat, az utolsó vershármasa)
- rend, szabadság hiánya
- véletlenszerűség, otthontalanság, elidegenedés, fenyegetettség
Költői módszer: tömör fogalmazás, a szigorú forma fegyelmezi a költő személyiségét, kimunkált ritmus és rím
A Dunánál
Kései költészetének egyik verse, a közélet a témája. A Duna áll a középpontban, a múlton kezd el elmélkedni és az ősökön.
A múlt és a jelen emberek között szoros a kapcsolata, egyik sem létezhet a másik nélkül, hiszen a jelen embere az ősök tapasztalatát használja fel a jelenben. Az ősök küzdelme a jelen emberének erőfeszítésében nyeri el értelmét.
A harmadik rész elején saját példáján keresztül mutatja be példáját. Kijelenti, hogy a magyar is különböző emberekből tevődik össze, az ország, a világ ugyanolyan része.
A Duna egyszerre kapcsolja össze a múltat, a jelennel és a jövővel.
Az egész részének tekinti a világ népeit. Bátor állásfoglalás volt ez a fasizmus éveiben, amikor Hitler az árja faj elsőbbségét hirdette, a szomszédos népek pedig egymás ellen voltak.
Óda (1936)
Rövid szerelmi fellángolás Lilafüreden. Ez motiválta a szerelemről vallott felfogásának kimondását.
Helyzetrajzzal indít, megjelöli az évszakot, hogy nyár van. Csend van, ez a szemlélődéshez és a gondolkodáshoz kiváló, közben az emlékek és a gondolatok is felszínre törnek.
"Nézem a hegyek sörényét...." innentől látomás veszi kezdetét, megjeleníti a nőt, a természeti képekkel.
A második egység egy szenvedélyes vallomás, az érzést összekapcsolja a magány leküzdésével, a világ birtokbavételével. A versszak szervező ereje az ellentét (pl. föld- égbolt).
"távol közelében", "édes mostoha" - oximoron
A harmadik egységben kifejti az előbbi szerelmi érzést, szorosan összetartozó elemeket hoz fel pl. "anyját a gyermek", "fényt a termek", "test a nyugalmat", "élni szeretnek haldoklók".
Összekapcsolja az elmét az ösztönnel, ezzel hangsúlyozza az összetartozást, a lírai én egész lényét kitölti a szerelem érzése. Az örökkévalóságot és a pillanatot egyszerre éli meg.
"s a vizespoháron kezed"- előkészíti a 4. részt, mert a negyedik részben a nő testéről ír, biológiai lényként látja. Ez szokatlan és költőietlennek számított ebben a korszakban. Alászáll az asszonyi test rejtelmeibe, hogy aztán eljusson az öntudatlan valóság átéléséhez. Mindezt elragadtatott hangnemben közli.
Az 5. részt összekapcsolja az előzővel., majd ezután ismét fellobban a szenvedély, a vágy a nő után.
"De szorgos szerveim kik újjászületnek
napról napra, már fölkészülnek,
hogy elmúljanak. " - a múlékony emberi világba való visszatérés
Három metaforával jellemzi a halált : bölcső, erős sír, eleven ágy. A szenvedély a tetőpontján van.
Kettős hangulatú, megszólal benne az öröm, ámulat az örökkévaló csillagok láttán és a bizonytalanság, a kétségbeesés elveszettsége láttán.
Formája egyszerű, letisztultabb, a népdalra emlékeztető.
A Mellékdalban a mindennapi élet bensőséges képei, az otthon, a gyöngéd szeretet utáni vágyat szólaltatja meg.
Tudod, hogy nincs bocsánat... (1937)
- önmegszólító vers (E/2.), belső vita
- létösszegzés, az eddigi útjait összegzi
- motívuma: bűn, büntetés
- lényege: az életben nincsen már vállalható szerep, egy kivételével, ez a halál (8.vsz), a szerelem alternatíva lehet, de ehhez elveit kéne elvetni, a remény már csak öncsalatás (9.vsz)
- a lírai én bűne: saját életét elhibázta, nem tudta kiteljesíteni személyiségét, saját szerepére nem talált rá
- szerkezet: 1-2. vsz. a vers alapgondolata -> a férfi halált vállaló magatartása, fő motívumai
3-4. vsz: felszólítások , -néhány alapvető emberi intelmek sora, társadalmi magatartásnak, szerepnek a tiltása
5-8.vsz. az egyén által átélt emlékek sora, a kipróbált szerepek sorát sorolja fel, amelyben nem találta meg önmagát, utolsó szerep: a halál
9.vsz: esetleges alternatíva: szerelem -de a hit, bizalom kétséges ("hinnél",bízna" felt. mód)
- forma: tömörség, zártság, rövid sorok
Karóval jöttél...
Önmegszólító vers. Ellenségesen viselkedik a világgal: "Karóval jöttél, ne virággal", a karó a támadás jelképe, a virág a szereteté. Nagy tervekkel indult , de nem sikerült neki.
A 3. vsz-ban költői kérdésekkel önmagát hibáztatja, erőn felül akart teljesíteni.
A gyermeki motívumok ismét megjelennek: "tejfoggal kőbe", "kitakartad", "sebedet mindig elvakartad". Az 5. vsz.-ban az anyagi szegénység megjelenése pl. 2se késed nincs , se kenyered".
A Hét Torony a bezártság szimbóluma, de ezt ellensúlyozza a puha párna motívuma, a szeretet, halál eljövetele.
Talán eltünök hirtelen...
Témája: saját egyéni tragikus sorsa.
Időszembesítő verstípus.
Tételmondat: "Talán eltünök hirtelen," - saját létének megszűnése
3-4. vsz indokolja az eltűnését, a múltról beszél, az ő hibája volt, hogy nem élt a lehetőségekkel
Képi szinten is levezeti az élet múlását pl. bimbós gyermek-testemet, zöld vadont, száraz ágak.
5. vsz. a következmény, elbúcsúzik, összegzi létét, mélabús hangnem jellemzi.
A jelenbéli nyomasztó állapotát múltbéli bűnéből következteti ami meghatározza a jövőjét is.
A múlt aktívan szerepel a versben, míg a jelen passzív , a jövő pedig megszűnik.
Ime, hát megleltem hazámat...
Ennek a világnak nincs szüksége az új világ után áhítozó költőre, a költő hazája a sírhelye lesz, de már halálát is hasztalannak érzi. A reményt már csak az itt maradóknak tartogatja.
"Nagy nevetség, hogy nem vétettem
többet, mint vétettek nekem. "- nem csak az ő hibája, hanem a környezeté is , hogy nem illeszkedett be és, hogy haszontalannak érzi magát.
A mű a személyes válságba és értelmezésbe ismét nagy erővel vonja be az objektív társadalmi körülményeket. Nem önmaga hibázta el életét, mert bár "Így éltem s voltam én hiába", mégis "mióta éltem, forgószélben / próbáltam állni helyemen".
A vasgyűrű és az aranykarika közt éles ellentét áll, a vasgyűrű ő maga.
Stílusa fegyelmezett, kijelentő mondatokból áll.