2010. december 3., péntek

A mondat modalitása

    Modalitás

A mondat modalitása a beszélőnek a mondanivalójához való viszonyát jelenti. 5 -féle mondatot különböztetünk meg.



Kijelentő mondat:

  • semleges, célja a közlés, jele : .

  • az állítmánya kijelentő módban áll



Kérdő:

  • információ szerzés, jele: ?

  • eldöntendő: Igen/Nem a válasz

  • kiegészítendő: kérdő névmás

Miért nem szóltál nekem? Kijelentő mód

Küldjek orvosért? Felszólító

Megkérdezhetném öntől az utat? feltételes



Felkiáltó:

  • érzelmet, állapotot, indulatot fejez ki (Ó eltörtem a lábam.)

  • jele: !

  • Jellegzetes intonációja nincs, viszont nagyobb hangerő jellemzi

  • indulatszavakat használ

  • kijelentő módú az állítmány



    Felszólító:

    • felhívó jellege van, a beszélő akaratát fejezi ki, másokra hatni, cselekedtetni akarja a másikat

    • indulatszó, módosítószó



      Óhajtó mondat:

      • jele:!

      • Vágyakat, kívánságokat közöl

      • közvetlen cselekvésre nem buzdít

      • állítmánya feltételes módú


        A MONDATOK LOGIKAI MINŐSÉGE

        állító: Szeretem a tavaszt. Van e még időnk? Döntsd el végre! Nem vele találkoztam tegnap.

        Tagadó: Nem találkoztam vele tegnap. Nem szeretem a havat. Ne habozz annyit!