Külföldi előzmények
oka: az egyház elvilágiasodása, a hitélet bizonytalansága (az egyházi tisztségek adásba vétele, halmozása, fényűző élet, költséges építkezések, ágyasok, műveletlen papok, hatalmas egyházi birtokok)
közvetlen előzménye: búcsúcédulák árusítása (a befizetett összeggel elérhető a bűnbocsánat)
A reformáció elindítója Luther Márton ágoston-rendi szerzetes.
1517. október 31. a wittenbergi vártemplom kapujára kitűzi 95 pontból álló téziseit (tétel) (Egyesek szerint ez az Újkor kezdete).
Legfontosabb tanai:
- egyedül csak Isten bocsáthatja meg a bűnöket
- a hit üdvözít egyedül (sola fide)
- a hit egyedüli forrása a Biblia (sola scripta)
1555. augsburgi vallásbéke zárja le a harcot, amely kimondja a protestáns vallás létjogosultságát, megfogalmazták az "akié a föld azé a vallás" elvet.
Az ellenreformáció: a katolikus egyház válasza a reformációra
célja: a reformáció visszaszorítása, a katolikus egyház megújítása
eszközei: 1540. Loyolai (Szent Ignác) megalapítja a Jézus társaságot (jezsuita rend)
céljuk: térítés anyanyelven, magasan képzett hittudósok, a pápaság legjobb diplomatái a jezsuiták
1542. felújítják az Inkvizíciót, INDEX- a tiltott könyvek jegyzéke, ezeket a könyveket katolikusoknak tilos volt olvasniuk
1545-1563 tridenti zsinat
célja:
- a katolikus egyház megújítása
- betiltják a búcsúcédulákat
- eltörlik a tisztségek halmozását
- kötelezik a püspököket, hogy állandóan egyházmegyéjükben tartózkodjanak és ügyeljenek a papjaik erkölcseire
- papneveldék felállítása -> művelt papok
- ünnepélyes katolikus liturgiák, búcsújárás, körmenet
- barokk
A reformáció
Magyarországon
A
reformáció elterjedése
A
XVI. század elején Magyarország a háborúk folytán három
részre szakad,
és a politikai megosztottság mellett létrejön a vallási
megosztottság is. A magyarországi reformáció a németországival
szinte
azonos időben,
és hasonló tartalommal alakult ki. Luther tanai először II.
Lajos felesége, Habsburg Mária
környezetében terjedtek el, 1526 előtt és szinte azonnal
magukénak érezték a lutheri hitelveket a magyarországi német
polgárok és az erdélyi szászok. A magyar köznemesség kezdetben
elutasította
az idegen tanokat, mert féltek attól, hogy a német befolyást
erősíti.
A
kettős
királyság
időszakában Szapolyai
János
király és
Habsburg
Ferdinánd
fontosabb dolgokkal foglalkozott, mint a katolikus vallásegység
megóvása. Majd később a hódoltságban is gyorsan terjedt a
reformáció. A gyors terjedést elősegítette az ország állapota
is. Luther ”solus
Christus” gondolata
elvetette
a szentek és Szűz Mária tiszteletét.
Az isteni kegyelmet közvetítő szentségeket is elvetette, csak a
keresztséget
és a két szín alatti áldozást
(úrvacsora) tartotta meg. Az egyetlen forrás a „sola
Scriptura”
(egyedül az írás), tehát a Biblia.
Az
új hit mindenekelőtt az anyanyelvűség követelménye miatt vált
rokonszenvessé
és a társadalom legfelső és alsóbb köreiben. Az anyanyelven
olvasható Szentírás és hallható prédikáció a lakosságnak
vonzó volt. Sokan ezért is elfordultak a katolikus egyháztól,
amely a mise szertartásban továbbra is latin
nyelvűséghez ragaszkodott.
A reformáció terjedését hitviták
kísérték. A hirdetők nyilvános
vitákon ütköztették meg hitelveiket, valamilyen szellemi
tekintély illetve politikai hatalmasság előtt.
A
reformáció sajátossága
A
reformáció lutheránus, másképp ágostai evangélikus ágának a
magyarországi viszonyokra reagáló nézeteit XVI. század közepe
táján fogalmazták meg. Luther
teológiai tételei, s amúgy sem túl radikális társadalmi
törekvései idehaza tompítva érvényesültek. Jelentős
lutheránus főúri udvarok köré tartozik pl.: Nádasdy
Tamás
sárvári udvara.
A
lutheri irányzat egyeduralmát Magyarországon a XVI. század
közepétől a reformációval kálvini vagy helvét (svájci)
irányzata döntötte meg. A
kálvinista hit elsősorban a mezővárosi és a falusi parasztság
körében terjedt. Kálvin
szerint Isten hatalma végtelen. Az emberek sorsát a mindenható
„eleve elrendelte, (predesztináció
elve), vagyis sorsuk cselekedeteiktől függetlenül az üdvösség
vagy kárhozat. Az ellenállási jogról szóló tétellel (a
zsarnokölés elmélete)
a nemesek a rendi ellenállást, a parasztok pedig az urakkal való
szembenállás lehetőségét igazolták. Méliusz Juhász Péter
(1536-1572), Debrecen fiatal református püspöke óva intett minden
szembeszegüléstől. A magyarországi reformátusok nem szerveztek
egyházi tanácsokat, presbitériumokat, de egyes települések
előjáróságai a presbitériumhoz hasonlóan működtek.
A
kálvinizmus túlsúlyát az 1560-as évektől kezdve az
antitrinitarizmus
veszélyeztette.
A szentháromság-tagadó és csak az Atya Isten voltát elismerő
vallás elsősorban
Erdélyben terjedt.
Központja a gyulafehérvári udvar volt, élén János Zsigmonddal.
Az uralkodó udvari papja a kiváló képességű Dávid Ferenc
(1510- 1579) lefektette az unitárius vallás máig érvényes tanait
(1568).
Az
egyházszervezetek
A
lutheránusok a kálvinisták és az unitáriusok egyházkerületekbe
(püspökségekbe), azon belül egyházmegyékbe szerveződtek.
Az egyházkerületet a püspök irányította, akit
szuperintendensnek
neveztek, az egyházmegye élén az esperes
állt. Az egyházkerületek ellentétben a központosított római
katonai egyházzal, önállóan egymástól is függetlenül
működtek.
1580-as,
1590-es évekre a magyarországi reformáció hullámzása
lecsendesült és kialakult a protestáns
felekezetek
viszonylag stabil
aránya.
3,5 milliónyi lakosságának (Horvátország nélkül) legalább a
fele református (kálvinista) egyházhoz tartozott, negyede az
evangélikus (lutheránus) egyház híve volt, a fennmaradó negyeden
az unitáriusok, a római katolikusok és a görögkeletiek
osztoztak.
A
protestáns felekezetek egymáshoz való viszonyát Erdélyben
egészen egyedülállóan szabályozták. Az 1568.
évi tordai országgyűlés
törvényeiben mondotta ki az igehirdetés szabadságát, vagyis a
törvény kimondta a négy „bevett” vallás (katolikus,
református (helvét), lutheránus (ágostai evangélikus),
antitrinitárius (unitárius) szabad gyakorlását. Egész
Európában példa nélküli volt e vallási türelem!
A királyi Magyarország a XVI. században lényegében nem üldözték
a reformált vallások híveit, s szabadon ápolhatták hitüket a
hódoltság lakosai is.
Bibliafordítás,
iskola
A
reformáció óriási ösztönzést nyújtott az anyanyelvű
irodalom
kibontakozásához.
Korábbi
fordítások:
Pesti
Gábor
a négy
evangéliumot
fordította le (kinyomtatva; 1536 Bécs). Sylvester
János
az Újtestamentumot
(kinyomtatva; 1541 Sárvár). Ennek helytörténeti jelentősége is
van!
1590-ben
napvilágot látott az első
magyar nyelvű
teljes
Biblia,
Károli
Gáspár gönci lelkész
fordítása. A Bibliát a Gönchöz közeli Vizsolyban
nyomtatták,
máig vizsolyi Bibliának nevezik. A hit terjesztésében és
megerősítésében a protestánsok nagy szerepet szántak az
iskolának. A falusi iskolában lelkészek tanítottak. A városi
iskolákban és a főiskolán (Debrecen,
Sárospatak Pápa, Kolozsvár, Brassó)
már a humanista jellegű oktatás folyt. Az evangélikus iskolák a
Németország, a reformátusok Hollandia és Anglia művelődési
központjaival építették ki a kapcsolatokat, s megkezdődött a
magyarországi diákok vándorlása e távoli helyek felé.
A
könyv
A
reformáció hamar felismerte, hogy a hitelvek és a műveltség
terjesztésének leggyorsabb
eszköze a könyv:
ennek segítségével ugyanis lehetővé válik. hogy az eszmék
személyes kapcsolat nélkül is hassanak. A könyvkiadás tömegessé
tétele érdekében nyomdákat
állítottak fel,
elsősorban a főiskolák székhelyein és a protestáns főúri
udvarokban. A könyvek ára lezuhant. A XVI. század végén 2
dénárért
parasztkalendáriumot
lehetett kapni, ami ötszázszor
olcsóbb
volt egy előző századi nyomtatott
könyvnél.
A könyv luxuscikkből
használati tárggyá vált. A reformáció idején jelent meg a mai
értelemben vett olvasó. Korábban csak az a szűk értelmiségi
csoport forgatta a könyveket rendszeresen, amelynek foglalkozásához
tartozott az olvasás. Társadalmi szereptől függetlenül sokan
kezdtek el olvasni, pusztán érdeklődésből. Az anyanyelvű
világi költészet hazai alakja volt Balassi
Bálint
(1554-1594). Nagy hatást gyakorolt rá nevelője, Bornemissza
Péter evangélikus lelkész.
Balassi írói pályája az első írói hivatás a magyar költészet
történetében.
A
protestantizmus sorsa és a katolikus egyházhoz való viszonya
másképp alakult a három országrészben. A királyi
Magyarországon
megmaradtak az egyházi birtokok, s ezzel a katolikus főpapság
helye a politikai életben. A protestánssá
lett magyar rendek az új felekezeteket csak birtokaik határán
belül támogatták, nem kívánták a katolikusokat kiszorítani a
politikai hatalomból.
Az
ellenreformáció
a század közepén indult meg, de még nem hozott komoly
eredményeket.
Erdélyben
1556-ban
az országgyűlés a kincstár kezébe adta az egyházi javakat. A
fejedelmek felvették a protestáns egyházak világi elöljáróinak
szerepét. A katolikusok
kiszorultak a
politikai életből.
A
hódoltságban a törökök toleránsak voltak a felekezetekkel
szemben. A hódoltsági területen élőket nem
kényszerítették vallásuk megváltoztatására,
már csak azért sem, mert ha csatlakoztak az iszlám hitűek
táborához az adókedvezményt
jelentett volna nekik. Akkor nem kellett volna a haradzsot fizetniük
(évi 50 akcse=1 aranyforint), mivel azt csak a nem muzulmán vallású
alattvalók (ún. ráják) fizették a szultánnak.
A reformáció hatása Magyarországon
Az emberek menekülnek a növekvő terhek elől a református eszmék, ideológiai harcába.
1. korai jelentkezése: É-Magyarországon (1526 előtt), Erdélyben a szászok lakta településeiben (német polgárság) + egyházi birtok megszerzésére törekvő nemesek
irányzat lutheránus (evangélikus)
terjedését segíti : ferences rend
Széles körben 1526 után (sok katolikus püspök meghal -> birtokai világi földesurak kezébe kerülnek ->a földesúr maga választhatta papját a XVI. század közepétől protestáns lelkész -> ez a jobbágyok vallási hovatartozását is meghatározta)
fő képviselői: Dévai Bíró Mátyás, Heltai Gáspár, Sztáray Mihály
főbb központjai: Kassa, Kolozsvár, Sopron, Eperjes
2. kálvinizmus (református)
fő képviselői: Kálvincsehi Sánta Márton (egyházi gyulafehérvári kanonok); Méliusz Juhász Péter (Debrecen püspöke); Károli Gáspár, Szenczi Molnár Albert
központja: Debrecen, Eger, Sárospatak, Vizsoly, Pápa
támogató bázisa: mezővárosok, végvárak
Debrecen = Kálvinista Róma;
Debreceni Hitvallás = a reformátusok hitelveit foglalja össze
kibontakozása: 1551-től
3. Unitárius (antitrinitárius) 1550-es évektől (szentháromság tagadó)
1568. tordai országgyűlés : "bevett" (protestáns és katolikus) vallások szabad választásának és gyakorlásának elve
fő képviselő: Dávid Ferenc
főbb központjai: Erdély (Kolozsvár)
4. Népi - XVI. század második fele, az anabaptista eszmék
támogató bázisa: mezővárosi jobbágyok, végvárak
képviselő: Karácsony György
központ : Alföld
Kulturális hatása:
- iskolák létrejötte
- Újtestamentum fordítások
- Vizsolyi Biblia
- nyomdászat elterjedése
- anyanyelv fontossága
- külföldi egyetemeken tanulnak sokan
- szótárírás
- zsoltárok
- értekezések
- históriás énekek
- széphistóriák
Művelődés, egyházak, iskolák
A hazai reformáció és a barokk kulturális hatása források alapján
A reformáció képviselői
- Korai reformátorok (Luther hívei):
- Dévai Bíró Mátyás (az első magyar ábécéskönyv szerzője); Heltai Gáspár (a XVI. század leghíresebb nyomdásza)
- Kálvinisták
- Kálmáncsehi Sánta Márton, Mélius Juhász Péter (Megfogalmazta a debrecen-egervölgyi Hitvallást)
- Unitáriusok
- Dávid Ferenc (János Zsigmond udvari lelkésze)
A reformáció hatásai
- Protestáns iskolák
- Sárospatak, Pápa, Debrecen, Sopron, Eperjes
- protestáns főiskolák: Gyulafehérvárott 1622-től
- Könyvkiadás
- Pesti Gábor: 4 evangélium fordítása (Bécs, 1536), szótár és mesegyűjtemény
- Sylvester János: Újtestamentum fordítása (Sárvár közelében, 1541)
- Károli Gáspár: Biblia fordítása (Vizsoly, 1590) - Ez volt az első teljes magyar nyelvű Biblia.
- Elterjedt a magyar nyelvű liturgia és a nagy lutheri újítás: az anyanyelvi éneklés.
- Hitviták (disputa):
- protestáns irányzatok között (1566: Mélius Juhász Péter és Dávid Ferenc hitvitája János Zsigmond erdélyi fejedelem jelenlétében.
Az ellenreformáció hatásai
-Hitviták, hitvédelmi írások (Pázmány Péter)
-Iskolák alapítása:
- cél: magyarországi katolikus papság képzése
- 1635: Nagyszombati egyetem (alapítója Pázmány Péter esztergomi érsek)
- Káldy György (a pozsonyi kollégium főnöke): első katolikus bibliafordítás (1626)
A barokk
A "barokk" szó eredete a olasz "barocco" ('szabálytalan alakú kagyló, gyöngy'). A klasszicista kritikusok szóhasználatában a jelentés már 'bizarr formájú gyöngyszem', sőt 'nyakatekert' lesz.
Általánosan a XVII. századra tehető.
Társadalmi és történelmi háttere: a katolikus vallás, az ellenreformációs tevékenység. Monarchiák időszaka, a feudalizmus megerősödése.
jellemzői:
- minden csavarodik, a nyugvó vonal szinte ismeretlen
- nem kedveli a szimmetriát
- jellemző a mozgás ábrázolása, erő, lendület, szenvedély, dinamizmus
- kedveli a nagy méreteket (monomentalizmus)
- kedvenc irodalmi műfaja az eposz
- lenyűgözni akar
- szereti ábrázolni a múló időt
- menny- pokol ábrázolása
- kedveli a körmondatot
- szeret meglepetést okozni , hatást kiváltani
Építészet:
- Jezsuita templomok
- Nagyszombat (1629-37): Pázmány Péter irányításával, Eszterházy Miklós támogatásával épült.
- Kassa (Báthory Zsófia mecénási támogatásával épült)
- Kastélyok
- Grassalkovich-kastély (Gödöllő)
- Eszterházy-kastély (Kismarton és Fertőd)
- Savoyai-kastély (Ráckeve)
-Festészet
-Zeneszerzők
- Johann Sebastian Back
- Antonio Vivaldi
-Irodalom
- Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem
- Mikes Kelemen: Törökországi levelek
- Apáczai Csere János: Magyar Enciklopédia
Az ellenreformáció
A Bocskai-felkelés hatására félretették a magyarok a centralizációs politikát, felhagytak a katolikus vallás erőszakos terjesztésével.
De! a jezsuita neveltetésű II. Ferdinánd alatt (1619- 1637) újra támadásba lendül az ellenreformáció ill. a Habsburg központú támaszai a nagybirtokosok.
Legkiemelkedőbb képviselője: Pázmány Péter esztergomi érsek (protestáns családból származott, katolizált, jezsuita lett, a grazi egyetem tanára).
Kulturális hatása: jezsuita rendházak, iskolák, nyomdák, Káldi György első katolikus bibliafordítása.
1635. nagyszombati egyetem megalapítása, Bécsben magyar papnevelde -> Pázmány Péter
Pázmány Péter
(1570-1637)
Az ellenreformáció vezető alakja, Zrínyi Miklós nevelője. Nagyváradon született, majd a híres római jezsuita iskolában tanult. Hazatérve esztergomi érsek lett, ill. bíboros.
Politikai szerepet is vállal pl. 30 éves háborúban részt vett az 1621-es békekötésben.
Megalapítja Bécsben a papneveldét: Pázmaneum.
1635. Nagyszombaton egyetemet alapít -> későbbi jogutódja az ELTE.
Irodalmi tevékenysége: Isteni igazságra vezérlő kalauz jellegzetesen barokk mű, a katolikus egyház, hit terjesztése tökéletesen átgondolt mű.
Vita irata: 5 szép levél, vitairata a protestánsok, szellemességével, iróniájával legyőzi a protestánsokat.
Prédikációk: nagy szókincs, szemléletes megfogalmazás, átgondolt, logikus, tiszta szerkezet jellemzi.
Fordítása: Krisztus követése- Kempis Tamás
Munkássága
Nagy nyelvművésznek tartja a magyar irodalom, aki mindig szemléletesen és közérthetően fogalmaz.
Prédikációit gyönyörködve hallgatták.
Rendkívül művelt, nagy tudású ember, művei átgondoltak, jól szerkesztettek, noha használ erős kifejezéseket, soha nem válik durvává.
Ellenfelei borzasztóan féltek tollától.
Jellegzetes mondatszerkesztési eszköze a körmondat, de ez mindig átlátható, érthető.